Звіт за підсумками моніторингу щодо обізнаності учасників освітнього процесу з нормами законодавства, що стосуються булінгу (цькування) і домашнього
Звіт за підсумками моніторингу щодо обізнаності учасників освітнього процесу з нормами законодавства, що стосуються булінгу (цькування) і домашнього насильства та визначення ефективності запланованих антибулінгових заходів
у Лебединському закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №3
Згідно з програмою моніторингу щодо забезпечення реалізації заходів антибулінгової політики, відповідно до графіка проведення моніторингу та з метою дослідження рівня обізнаності учасників освітнього процесу з нормами законодавства, що стосуються булінгу (цькування) і домашнього насильства та визначення ефективності запланованих антибулінгових заходів у закладі освіти було проведено анкетування педагогічних працівників, учнів 9-11 класів, та батьків 1-11 класів.
За результатами анкетування педагогічних працівників, у якому взяло участь 28 осіб, протягом навчального року 78,6 % (22 респонденти) не отримували жодного повідомлення про булінг від здобувачів освіти, 21,4% (6 респондентів) зазначило, що отримували не більше одного повідомлення. Педагогічні працівники здійснюють інформування учнів про булінг (цькування), інші форми насильства, про відповідальність за булінг, використовуючи різні форми роботи: бесіди – 96,4% (27 осіб), позаурочні заходи – 75% (21 педагог), індивідуальну роботу – 71,4% (20 педагогів), застосовуючи електронні ресурси – 60,7% (17 педагогів), бесіди із запрошенням гостей – 42,9% (12 педагогів), уроки - 39,9% (11 педагогів). Під час підготовки, проведення виховних заходів 85,7% (24 педагоги) регулярно використовують нормативно-правову базу щодо запобігання та протидії булінгу та домашньому насильству; 10,7% (3 педагоги) – нерегулярно, і 3,6% (1 педагог) - тільки на початку навчального року. 82 % (23 педагоги) зазначили, що першочергово звертатимуться до директора закладу освіти у випадку булінгу (цькування), учасником або свідком якого стали, або підозрювали б про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками або про які отримали б достовірну інформацію від інших осіб. Ця ститистика свідчить про обізнаність вчителів з процедурою подання (з дотриманням конфіденційності) заяви про випадки булінгу (цькування). Слід зазначити про тісну співпрацю педагогічного колективу, щодо запобігання або припинення проявів булінгу (цькування) в учнівському колективі, так як 23% (14 педагогів) звернулися б додатково ще й до психолога, 21,3% (13 педагогів) – до класного керівника, 18% (11 педагогів)- до заступника директора.
Аналіз анкет здобувачів освіти 9-11 класів показав, що 76,5 % (26 учнів) із 34 опитаних почувається у школі в безпеці, 23,5% (8 учнів) здебільшого в безпеці. 100% учнів знають, що таке булінг. Для 94,1% (32 учні) - це насмішки, для 85,3% (29 учнів) – це фізична розправа, травлею вважають булінг 76,5% (26 учнів), безпідставне залякування- 73,5% (25 учнів); навмисне псування майна ввважають булінгом 64,7% (22 учні ) і лише для 23,5% (8 учнів) дезінформацію та 20,6% (7 учнів) вважають бойкот проявом цькування. Під час анкетування виявилось, що 11,8% (4 учні) мали поодинокі випадки агресії або кепкування стосовно себе, проте 88,2% учнів 9-11 класів (30 осіб) почуваються комфортно у школі і класі.
75,8% респондентів (25 учнів) зазначили, що стосовно них не було зійснено булінгу, проте 15,2% (5 учнів) звертались за допомогою до директора закладу стосовно проявів цькування, 9,1% (3 учні) - до заступника директора, 9,1% (3 учні) - до практичного психолога, 15,2% (5 учнів) – до класного керівника і 12,1% (4 учні) – до педагогів закладу освіти, 9,1% ( 3 учні ) – до однокласників. На запитання : «Чи допомогло це звернення зупинити булінг?», 15,6% (5 учнів) зазначили, що булінг припинився, 71,9% (23 учні) – наголошують, що булінгу відносно них не було. Стосовно 1 учня (3,1%) булінг припинився на деякий час, 1 учень (3,1%) зазначив, що булінг не припинився пропри намагання педагогів допомогти, а 2 учні (6,3% ) вважають , що робота щодо припинення цькування не була проведена.
З вище сказаного можна зробити висновки, що переважна більшість учнів почувається у школі комфортно, але є діти, які бояться або соромляться звертатися за допомогою до педагогів закладу освіти: 2 учні ні до кого не звертались, 4 учні продовжують зазнавати прояви булінгу попри проведену педагогами роботу.
Здобувачі освіти отримують інформацію про булінг (цькування) та нормативно-правову базу щодо запобігання та протидії булінгу й домашньому насильству з різних джерел, зокрема: 82% (28 учнів) – від класного керівника, 71% (24 учні) отримують інформацію із сайту закладу освіти, 56% (19 учнів) – із соціальних мереж, 38% (13 учнів) – через електронні ресурси, а 21% (6 учнів) – від друзів. При чому 65% учнів ( 22 особи) зазначили, що виховні заходи щодо булінгу проводяться регулярно, 27% ( 9 осіб) - що нерегулярно, 6% (2 учні) – тільки на початку навчального року і 3 % (1 учень) не розуміє про що йдеться. Останні цифри свідчать про нерегулярність відвідування деякими учнями закладу освіти та свідоме внесення заздаледь неправдивої інформації для саботування результатів анонімного анкетуванння, адже у попередніх питаннях було зазначено, що всі знають, що таке булінг.
Учні отримують інформацію про булінг (цькування), різні форми насильства та відповідальність за булінг через такі форми педагогічної діяльності: уроки – 52% (18 учнів), бесіди – 65% (22 учні), заняття з психологом – 47% (16 учнів), позаурочні заходи - 41,2% (14 учнів), через електронні ресурси та під час бесід із запрошенням гостей – по 35% (по 12 учнів), індивідуальна робота – 6% (2 учні) і 6% (2 учнів) практично не інформують. 97% респондентів (33 учні) знають про відповідальність передбачено законом за вчинення булінгу (цькування), і лише 3% (тобто 1 учень) впевнений, що не передбачено покарання за булінг.
Ця статистика свідчить про важливість здійснення просвітницької роботи педагогічними колективом щодо попередження цькування у закладі освіти та необхідність її систематичного проведення. Найпоширеніші форми роботи ( на думку учнів) – це уроки, бесіди, заняття з психологом та позаурочні заходи.
Анкетування щодо булінгу пройшло 126 батьків здобувачів освіти: 47,6% (60 осіб) – батьки 1-4 класів, 21,4% (27 осіб) – батьки 5-6 класів, 13,5% (17 осіб) – батьки 7-8 класів, 17,6% (22 особи) - батьки 9-11 класів.
Більша частина, а саме 45,2% (57 батьків), зазначила, що діти йдуть до школи в піднесному настрої, з радістю; 36% (45 батьків) – йдуть здебільшого охоче; 13,6 % (17 батьків ) - не проявляють особливих емоцій; 4,8% (6 батьків) – здебільшого неохоче і 0, 8% (1 батько) зазначає, що дитина йде у пригніченому настрої або відмовляється йти до школи.
96% батьків (121 особа) знають, що таке булінг, 3,2 % (4 особи) – не знають і 0,8% (1 особі ) важко відповісти. 77% (97 батьків) впенені, що їхня дитина не зазнавала цькування, 9,5% (12 батьків) вважають, що їхня дитина була в ролі жертви булінгу, 13,5% (17 батькам) важко відповісти. Усі респонденти, а це становить 10,3 % (тобто 13 осіб), які зверталися з приводу булінгу до педагогів та адміністрації закладу, зазначають про конструктивне вирішення проблеми без повторних випадків цькування.
47,6% (60 батьків) отримують інформацію щодо булінгу під час батьківських зборів; 55,6% (70 батьків) – від класного керівника, 53,2% ( 67 батьків) – із соціальних мереж , а 28, 6% (36 батьків) – із сайту закладу освіти та 12,7% - через електронні ресурси.
Отже, опрацьовані анкети свідчать про регулярність та системність просвітницької роботи з батьками щодо булінгу і домашнього насильства, запобіганню цькуванню в закладі освіти та обізнаність учасників освітнього процесу з нормами законодавства. Проте є певні проблеми в учнівських колективах, на які слід звернути увагу. З цією метою пропоную внести наступні пропозиції до проєкту рішень.